Τετάρτη 3 Ιουλίου 2024

Όχι σε ρωσική εξορία αλλά στην κύρια κατοικία του στη Ρωσσία

 


Πίστωση εικόνας: Hans-Joachim Frey
Ο Hans-Joachim Frey (αριστερά) με τον θείο του Armin Müller-Stahl (δεξιά) στην Αγία Πετρούπολη




Αντιμέτωπος με την επιλογή να παραιτηθεί από το ρόλο του ως διευθυντής της Dresden Opera Ball  GmbH (Mundus Gala - International Ball & Gala Events (opernball-dresden.de)) ή από το έργο του για το Θέατρο Μπολσόϊ στη Μόσχα, η απόφαση ήταν σαφής για τον Hans-Joachim Frey.



HANS-JOACHIM FREY
Διεθνής Πολιτιστικός Διευθυντής
Διευθυντής της Dresden Opera Ball International


Επέλεξε τη Ρωσσία ως κατοικία του το 2020 και κατέχει τη ρωσική υπηκοότητα από το 2021, η οποία του απονεμήθηκε σε τιμητική βάση.


30 Ιουνίου 2024
από Andrea Drescher
Χρόνος ανάγνωσης: 10,8 λεπτά



Ομολογώ ότι όταν μου πρότειναν να πάρω συνέντευξη από τον Hans-Joachim Frey για τη σειρά μου "Im russischen Exil" ("Στην ρωσική εξορία"), εγώ – ένας πολιτιστικός φιλισταίος – δεν είχα την παραμικρή ιδέα ποιος ήταν ο συνομιλητής μου. 


Έτσι ανέτρεξα τη Βικιπαίδεια για να εκπλαγώ και να μάθω ποιος ήταν πρόθυμος να αφιερώσει χρόνο για μια συνέντευξη. Δεδομένου ότι ο Hans-Joachim Frey μου επιβεβαίωσε έκτοτε ότι οι πληροφορίες στη Wiki είναι "στα μισά" ενημερωμένες και σωστές, εδώ είναι μόνο μερικά βασικά δεδομένα, τα υπόλοιπα μπορούν να διαβαστούν εκεί.


Γεννημένος το 1965 στο Gehrden κοντά στο Αννόβερο, ο Γερμανός πολιτιστικός διευθυντής και ανιψιός του Armin Müller-Stahl εργάζεται στην Αυστρία, τη Γερμανία, τη Ρωσσία και επίσης στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Το όνομά του μπορεί να διαβαστεί σε σχέση με κορυφαίες όπερες σε αυτές τις χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Όπερας Semper και του Θεάτρου Μπολσόϊ. Πραγματοποιήσαμε τη συνέντευξη διαδικτυακά, παρ' όλο που εργαζόταν ξανά στο Linz εκείνη την εποχή.



Σας ευχαριστώ που αφιερώσατε χρόνο. Η σειρά ονομάζεται "Im russischen Exil" ("Στην ρωσική εξορία") - έχετε την αίσθηση ότι ζείτε στην εξορία ή "ξενιτευτήκατε" εντελώς εθελοντικά;


Πήρα αυτή την απόφαση οικειοθελώς. Ούτε εγώ ζω στην εξορία – αυτό δεν θα ήταν σωστό για μένα. Είναι αλήθεια ότι περνάω περίπου το 70% του χρόνου μου στη Ρωσσία, αλλά δεν έχω εγκαταλείψει τη διαμονή μου στην Αυστρία. Περνάω μία ή δύο εβδομάδες στο Linz περίπου κάθε δύο μήνες και εξακολουθώ να έχω μια σύνδεση με το Bruckner House και φυσικά με άλλες διεθνείς σκηνές.



Έχετε γράψει το βιβλίο "Μαθαίνοντας να αγαπάτε τη Ρωσσία". Η περιγραφή του βιβλίου αναφέρει: «Μια μοιραία συνάντηση με τον Βλαντιμίρ Πούτιν το 2009 άνοιξε νέους ορίζοντες για τον διεθνή πολιτιστικό διαχειριστή, γεγονός που τον οδήγησε ξανά και ξανά στη ρωσική πρωτεύουσα Μόσχα και την Αγία Πετρούπολη, αλλά και στο πλούσιο τοπίο των λυρικών θεάτρων, ορχηστρών και μουσικών σχολών σε απομακρυσμένες γωνιές της χώρας». Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μεταναστεύσατε τώρα στη Ρωσσία;

Αυτό το συνοψίζει. Έχω «εξελιχθεί» όλο και πιο βαθιά στη Ρωσσία μέσα από τη δουλειά μου. Τα πολιτιστικά καθήκοντα εκεί, οι καλλιτεχνικές ευκαιρίες που μου προσφέρθηκαν, ήταν και είναι εξαιρετικά δελεαστικές.




Προέρχεστε από την Κάτω Σαξονία και – τουλάχιστον σύμφωνα με το επίσημο βιογραφικό σας σημείωμα – δεν έχετε επιρροή από τη ΛΔΓ. Μόλις το 1993 πήγατε στο Eisenach και το 1997 στη Δρέσδη. Φτάσατε εκεί ως Δυτικογερμανός. Πώς προέκυψε η σχέση σας με τη Ρωσσία; Ήταν «απλώς» η συνάντηση με τον Βλαντιμίρ Πούτιν το 2009 ή υπήρχε προηγούμενο;

Ποτέ δεν ένοιωσα πραγματικά σαν Κάτω Σάξονας. Οι γονείς μου είναι Βερολινέζοι ή κατάγονται από την Ανατολική Πρωσία, ήταν οι λεγόμενοι Γερμανοί της Βαλτικής. Από την αρχή, η ισορροπία μεταξύ Ανατολής και Δύσης ζούσε μέσα μου. Ο πατέρας μου κατέληξε στην Κάτω Σαξονία μόνο τυχαία μετά τον πόλεμο. Η υπόλοιπη οικογένεια παρέμεινε στη ΛΔΓ. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ήμουν στη ΛΔΓ κάθε λίγες εβδομάδες από την πρώιμη παιδική μου ηλικία και στη συνέχεια έζησα στην Ανατολική Γερμανία για πολλά χρόνια μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχω πιθανώς μια ελαφρώς διαφορετική προσέγγιση στην Ανατολή, τη Ρωσσία και τους Ρώσσους από τους περισσότερους ανθρώπους που γεννήθηκαν στη Δυτική Γερμανία. Παρεμπιπτόντως, η γιαγιά μου μεγάλωσε στην Αγία Πετρούπολη και ο παππούς μου προέρχεται από το Königsberg.

Αλλά παρ'όλο που προέρχομαι από τη Δύση, εδώ στη Ρωσσία λέω πάντα ότι κοινωνικοποιήθηκα ως κάτοικος Δρέσδης. Νιώθω σαν τέτοιος. Αυτή είναι η πόλη από την οποία κατάγομαι και όπου έχω περάσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μου – 25 χρόνια, τελικά.

Ασχολήθηκα πολύ με τη Δρέσδη, ήμουν διευθυντής όπερας εκεί από το 1997-2007 και επανίδρυσα το Semper Opera Ball το 2006 και το διηύθυνα ως σκηνοθέτης μέχρι το 2022.




Το 2009, ο Ρώσσος πρόεδρος έλαβε το Τάγμα της Δρέσδης του Αγίου Γεωργίου στο Semper Opera Ball. Πώς ήρθατε σε επαφή;

Πολύ νωρίς, ήταν σημαντικό για εμάς να ενθουσιάσουμε τις διασημότητες. Όπως μπορείτε να δείτε από τη Wikipedia, τα καταφέραμε, γιατί εξελίχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους και πιο διάσημους ευρωπαϊκούς χορούς, με καλεσμένους όπως η βασίλισσα της Σουηδίας Silvia, ο Sir Bob Geldof, ο Udo Jürgens, ο Roland Kaiser, η Senta Berger, ο Rolf Hoppe, ο πρίγκιπας Αλβέρτος Β ́ του Μονακό, ο Hans-Dietrich Genscher, ο Maximilian Schell, ο Sir Roger Moore και πολλοί άλλοι.

Ένας κοσμηματοπώλης από τη Δρέσδη είχε ξεκινήσει την παραγγελία, η οποία είναι ένα από τα σημαντικότερα σημεία του χορού της όπερας Semper. 

Αυτό το μετάλλιο απονεμήθηκε σε διάφορες κατηγορίες σε προσωπικότητες που έχουν προσφέρει εξαιρετικές υπηρεσίες στον πολιτισμό, στη Γερμανία, στα νέα ομόσπονδα κράτη και στη Σαξονία. Ο πρώτος νικητής του βραβείου ήταν ο θείος μου. 

Το 2007, ήταν οι Maximilian Schell, Hans-Dietrich Genscher και Franz Beckenbauer. Με πρωτοβουλία του πρώην πρωθυπουργού, είχαμε μαζί μας έναν ένορκο από την Αγία Πετρούπολη. Μέσω του μουσικού συναδέλφου μου Sergej Roldugin, δημιουργήθηκε επαφή με τον Ρώσσο πρόεδρο, ο οποίος ήταν ακόμα πολύ σεβαστός στη Γερμανία εκείνη την εποχή. Επιπλέον, ο Πούτιν έζησε στη Δρέσδη για πέντε χρόνια μεταξύ 1985 και 1991Ήταν απλά ένα σπουδαίο μήνυμα να τον προσκαλέσω πίσω στη Δρέσδη. Ήταν πάλι πρωθυπουργός, όχι πρόεδρος, εκείνη την εποχή. Πολλοί είχαν εναποθέσει τις ελπίδες τους σε εκτεταμένες επιχειρηματικές σχέσεις με τη Ρωσσία χάρη σε αυτόν.




Αυτό το βραβείο άνοιξε το δρόμο για εσάς στη Ρωσσία;

Θα μπορούσατε να πείτε ότι, αναπτύχθηκε σιγά-σιγά μετά από αυτό. Μετά τον χορό, είχα την ευκαιρία να τον γνωρίσω από κοντά και με ρώτησαν αν θα ήμουν πρόθυμος να δραστηριοποιηθώ καλλιτεχνικά και στη Ρωσσία. Δέχτηκα ευχαρίστως –εφόσον είχα την απαραίτητη υποστήριξη– και αρχικά ηγήθηκα διαφόρων εκδηλώσεων στη Μόσχα, το Βλαδιβοστόκ και την Αγία Πετρούπολη. 

Στη συνέχεια ήρθε η προσφορά το 2014 να εργαστεί ως σύμβουλος στο Θέατρο Μπολσόϊ και από το 2018 ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Ιδρύματος Sirius στο Σότσι. Έτσι σταδιακά μεγάλωσα στα τρέχοντα καθήκοντά μου.

Δεν αποφάσισα να ζήσω στη Ρωσσία, αλλά ήταν και είναι σημαντικό για μένα να συνεχίσω να επιδιώκω τα μεγάλα πολιτιστικά και καλλιτεχνικά έργα. Φυσικά, πολλές φιλίες έχουν επίσης αναπτυχθεί εν τω μεταξύ, γεγονός που καθιστά εύκολη την απόφαση να μείνω μόνιμα στη Ρωσσία.




Τι σας ώθησε να δημοσιεύσετε το βιβλίο «Μαθαίνοντας να αγαπάτε τη Ρωσσία» το 2018;

Είδα ήδη το 2015/16 πώς η Ρωσσία δαιμονοποιήθηκε στη Δύση και στη Γερμανία. Δεδομένου ότι είχα προσωπικές επαφές με πολλούς Ρώσσους, ήμουν σκεπτικός για το πώς θα συνεχιζόταν αυτό. Είχα μάθει να αγαπώ τη χώρα και τους ανθρώπους και ήθελα ένα αντίβαρο στο κυρίαρχο αφήγημα. Για μένα, δεν ήταν και δεν έχει να κάνει με την πολιτική. Η Ρωσσία είναι απλά μια φανταστική χώρα και οι άνθρωποι πρέπει να έρθουν εδώ και να μάθουν να την αγαπούν. Όποιος με έχει επισκεφθεί στη Ρωσσία τα τελευταία χρόνια έχει καταλάβει τι εννοώ.




Ζείτε στη Μόσχα. Ειλικρινά, αυτή δεν είναι μια πόλη που θα μπορούσα να ερωτευτώ.

Μπορώ να το καταλάβω σε κάποιο βαθμό, οπότε η Μόσχα είναι πολύ έντονη, η Μόσχα παίρνει ενέργεια, αλλά το καλοκαίρι είναι μια από τις πιο όμορφες πόλεις στον κόσμο για μένα. Επιπλέον, υπάρχει η όμορφη Αγία Πετρούποληευρωπαϊκή και εντελώς διαφορετική, αυτή η πόλη δίνει ενέργεια - και η Ρωσσία είναι πολύ περισσότερο από αυτές τις γνωστές πόλεις και είμαι επίσης συχνά στο Σότσι στη Μαύρη Θάλασσα.




Πήρατε τη ρωσική υπηκοότητα το 2021 και λάβατε επίσης ένα μετάλλιο - γιατί;

Πρώτα απ' όλα: είμαι Γερμανός και θα παραμείνω Γερμανός.

Έλαβα τιμητική ρωσική υπηκοότητα εκτός από τη γερμανική υπηκοότητα λόγω των υπηρεσιών μου στο πολιτιστικό έργο για τη Ρωσσία όλα αυτά τα χρόνια. Δεν έκανα ποτέ αίτηση, δεν έκανα αίτηση για τίποτε. Και πολλές χώρες το κάνουν αυτό με ξένους που εμπλέκονται σε μια χώρα. Αυτό δεν είναι ασυνήθιστο.

Και είναι σημαντικό για μένα ότι δεν έχω εργαστεί ποτέ πολιτικά.

Πάντα κινούμουν έξω από την πολιτική δέσμευση, αν και πάντα κατηγορούμαι για κάτι άλλο.




Μέχρι την κλιμάκωση το 2022, υπήρξε ποτέ εχθρότητα λόγω της ρωσικής εμπλοκής σας;

Έζησα μια πρώτη οντισιόν το 2020, όταν βράβευσα τον Αιγύπτιο πρόεδρο Abd al-Fattah as-Sisi στο Semper Opera Ball. Προέκυψαν κατηγορίες ότι υποστήριζα αντιδημοκρατικούς κυβερνήτες.




Το έχετε κάνει αυτό;

Πάντα σκεφτόμουν έξω από το κουτί – ήθελα να αναγνωρίσω εναλλακτικές λύσεις και τον έβλεπα ως ειρηνοποιό και εμψυχωτή. Η Αίγυπτος έχει την ευκαιρία να ενεργήσει ως ειρηνοποιός στην περιοχή. Το είδα αυτό τότε, και τώρα όλοι κάνουν ένα προσκύνημα εκεί για να υποστηρίξουν μια πιθανή ειρηνευτική διαδικασία με τη Χαμάς. Αλλά οι κύριες εχθροπραξίες ήρθαν σε μένα με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία το 2022.




Έχετε παρατηρήσει κάτι σχετικά με τις κυρώσεις, οι οποίες ξεκίνησαν με τον νόμο Magnitsky το 2012;

Όχι. Αλλά η δαιμονοποίηση ήταν σαφής. Ξεκίνησε με την Κριμαία και στη συνέχεια έγινε όλο και χειρότερη.




Πώς εξελίχθηκε η δουλειά σας μετά την έναρξη της ρωσικής ειδικής επιχείρησης; Έχετε στερηθεί τη διαχείριση του SemperOpern Ball;

Δεν μπορούσαν, επειδή το SemperOpern Ball είναι ιδιωτικός οργανισμός. Η Semperoper δεν ήθελε να υποστηρίξει άλλο, ήθελαν να επιλέξω μεταξύ Ρωσσίας και Γερμανίας. Στο τέλος, κατέληξε στο αν θα συνέχιζα να διευθύνω την ένωση SemperOpern Ball σε βάση μερικής απασχόλησης ή θα συνέχιζα να ασκώ τις δραστηριότητές μου πλήρους απασχόλησης στη Ρωσσία. Η απόφαση ήταν τότε σαφής και μετά από 17 χρόνια εθελοντικής εργασίας για τη Δρέσδη, έδωσα το μπαλάκι στα χέρια των επιλεγμένων διαδόχων μου.




Με την ευκαιρία της απονομής του Τάγματος της Φιλίας από τον Πρόεδρο Πούτιν στις 23 Μαΐου 2023, είπατε: «Είμαι στο πλευρό της Ρωσσίας» Είστε αφοσιωμένος στο Κρεμλίνο – γιατί;

Όπως συμβαίνει συχνά, αυτό παραποιήθηκε κλασσικά. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν δίνω πλέον συνεντεύξεις στα γερμανικά μέσα ενημέρωσης. Συνήθως αντιστρέφουν τις λέξεις στο στόμα σας. Σωστά, πήρα το μετάλλιο. Μου απονεμήθηκε πριν από τον πόλεμο το καλοκαίρι του 2021 και στη συνέχεια παραδόθηκε τον Μάϊο του 2023. 

Είναι αλήθεια, αλλά στο τέλος είπα: «Αγαπώ τη χώρα, τον πολιτισμό, την παράδοση και την ιστορία. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο την αναγνωρίζω ως την πλουσιότερη καλλιεργημένη χώρα στον κόσμο».

Κανείς δεν με ρώτησε τι δεν πρεσβεύω!




Τι δεν ισχυρίζεστε ότι κάνετε;

Όλοι θέλουν ειρήνη – αλλά εγώ είμαι καλλιτέχνης και ως εκ τούτου είμαι και παραμένω απολιτικός.




Πού είναι η πατρίδα σας – είναι αυτή η Ρωσσία τώρα;

Καλή ερώτηση... Αλλά ν α ι ....

Η ζωή μου είναι τρελλή. Είμαι διεθνής πολιτιστικός διευθυντής, η σύζυγός μου ζει στο διαμέρισμά μας στο Μπακού. Το κύριο διαμέρισμά μας βρίσκεται στη Μόσχα, το επίσημο διαμέρισμα στο Σότσι. Βρίσκομαι τακτικά στο Ντουμπάϊ για μεγάλα έργα και επτά έως οκτώ φορές το χρόνο βρίσκομαι στο διαμέρισμά μου στην Αυστρία για λίγες μέρες. Όλα αυτά είναι το σπίτι μου, αλλά η πέστροφα δεν μπορεί να αρνηθεί τον τόπο όπου κολύμπησε.





Παρατηρείτε κάποια δυσαρέσκεια απέναντί σας ως Γερμανός στην καθημερινή ζωή; Υπάρχει εχθρότητα; Ειδικά τώρα, όταν η γερμανική κυβέρνηση αγνοεί εντελώς την ιστορία και εξάγει όλους τους τύπους όπλων στη Ρωσσία.

Καθόλου, το αντίθετο. Βιώνω χαρά και αναγνώριση ότι εξακολουθώ να ζω στη Ρωσσία ως Γερμανός.

Οι Ρώσσοι πάντα έκαναν διάκριση μεταξύ πολιτικής και λαού. Στην περίπτωση του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, τον οποίο ξεκίνησαν οι Γερμανοί, μιλούν για φασίστες και εθνικιστές που ήταν υπεύθυνοι για τον πόλεμο.

Έχουν συγχωρήσει τον γερμανικό λαό – μέχρι σήμερα – και δείχνουν σεβασμό και αγάπη για τους Γερμανούς. Όποιος έρχεται στη Ρωσσία μπορεί να το βιώσει αυτό για τον εαυτό του.





Μπορεί να ταξιδέψει κανείς στη Ρωσσία στην τρέχουσα κατάσταση;

Με την ηλεκτρονική βίζα, την οποία έχετε στο ταχυδρομείο σας μετά από τέσσερεις ημέρες, είναι εύκολο, μόνο οι πτήσεις είναι τώρα λίγο κουραστικές

Στη Ρωσσία, δεν παρατηρείς τίποτε για τον πόλεμο, δεν παρατηρείς τίποτε για την αντιγερμανική ή αντιευρωπαϊκή δυσαρέσκεια, δεν παρατηρείς τίποτε για τις κυρώσεις. 

Φυσικά, οι άνθρωποι είναι πολύ απογοητευμένοι από τη γερμανική πολιτική και τις αντιδράσεις της. Αλλά είναι σημαντικό να δείτε όλα αυτά μόνοι σας και στη συνέχεια να συγκρίνετε τις δικές σας εμπειρίες με την αφήγηση των μέσων ενημέρωσης. Μπορώ μόνο να το συστήσω για να σχηματίσετε τη δική σας εικόνα.





Μπορώ να επιβεβαιώσω ότι η είσοδος είναι εύκολη από τη δική μου εμπειρία από τον Μάρτιο του 2024. Σας ευχαριστώ και πάλι που αφιερώσατε χρόνο για να κάνετε μια εξαίρεση για ένα γερμανόφωνο μέσο.





ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΜΑΡΙΓΩ ΖΑΡΑΦΟΠΟΥΛΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ἐνημερώνουμε τοὺς ἀγαπητοὺς ἀναγνῶστες μας, ὅτι σχόλια, τὰ ὁποῖα ἐμπεριέχουν προσβλητικοὺς χαρακτηρισμούς, διαφημίζουν κόμματα ἢ εἶναι γραμμένα μὲ λατινικοὺς χαρακτῆρες (γκρήκλις), θὰ διαγράφωνται ἄνευ προειδοποιήσεως!